vaccinkonijnMyxomatose en Rabbit Haemorrhagic Disease (RHD), ook wel Viral Haemorrhagic Disease (VHD) genoemd, zijn 2 besmettelijke virusinfectie die vaak met dodelijke afloop eindigen.
Deze virussen worden o.a. overgebracht door bloedzuigende insecten, zoals muggen en vlooien, die bij geïnfecteerde (wilde) konijnen bloed hebben gezogen.
Konijnen die buiten worden gehouden lopen daarom veel risico om besmet te raken.
Helaas zijn ook binnenshuis konijnen zeker niet veilig. Muggen komen immers ook in huis.

Gelukkig kunt u uw konijn tegen deze ziektes beschermen door hen in het voor- en najaar goed te laten vaccineren.

MADEN

Naast de vaccinatie twee maal per jaar is het van groot belang gedurende de gehele zomer uw konijn te controleren op de aanwezigheid van maden.
Het rond het hok zweven van de bekende blauw-groene vliegen is erg verdacht en bij nadere inspectie van vooral de rughuid en de achterhand van het konijn kan men soms maden in grote getale aantreffen.
Vaak ligt er wat dunne ontlasting van het konijn aan ten grondslag.
De maden kunnen in korte tijd grote huidwonden veroorzaken. Mocht u het constateren, neemt u dan onmiddellijk contact op met ons, een tijdige behandeling kan levensreddend zijn.

Onze merken

activyl.jpg
hills.png
Milbemax.jpg
Royal Canin.jpg
Specific.jpg
bravecto logo2.jpg
Spoedhulp:

Bij spoedeisende hulp buiten
onze reguliere openingstijden, belt u

U wordt doorgeschakeld naar de dienstdoende
dierenarts. Wij werken hierin samen met
andere dierenartsen in de regio.

Spreekuren:

Maandag t/m vrijdag: